Tuesday, November 18, 2008

Ny idol, attackshopping, svärfar klotar igen och logopedbesök

Hon heter Kara Pernice och är usability-expert på Norman/Nielsen Group. Det var hon som höll i heldagsseminariet om Intranet Usability som jag gick igår - vilken fantastisk pedagog! :-D

Känner mig så otroooligt peppad att ta tag i saker och ting nu. Tänk vad en kurs kan göra! Dessutom råkade jag ha ett otroligt flyt - vi fick fylla i en liten enkät, frivilligt, och vi som gjorde det och la med våra visitkort var med i en dragning där vinsten var en valfri N/N group-rapport. Rapporterna kostar MASSOR av pengar. Jag vann. Jag som ALDRIG vinner nåt. Så jag kom hem till Stockholm med en 1000-sidig rapport som är en kartläggning av 56 olika intranät utifrån användbarhetsperspektiv. Den skulle ha kostat ungefär 300 Euro. :-D

Överhuvudtaget var kursen väldigt bra. Även om en del inte var direkt nyheter kändes det bra att få bekräftelse på att andra har samma problem... och jag har nu hört Jakob Nielsen föreläsa om användbarhet. Han är en liten gubbe, kortare än man tror :-D. Och lite torr, sådär, men rätt rolig. Och blixtrande smart.

Sen blev det attackshopping på flygplatsen. Kom hem med en Lolita Lempicka-parfym, en Clarins-ansiktskräm och en Clinique-foundation, och en massa godis till barnen och Valrhona-choklad till oss vuxna. När jag kom hem klockan tolv inatt försökte vi väcka Jacob, men han var helt borta. I morse däremot gick bägge barnen upp utan att bråka, och blev superglada över sina presenter (coola tumvantar till Saga och ett Blixten McQueen-målarset till Jacob) och ännu gladare över att det fanns färska Krentebollar till frukost. En Krenteboll är ungefär som en småfranska med russin i.

Bilder kommer ikväll, när jag har hunnit tömma kameran.

Familjen stack till Linköping, och det var lyckat, förutom att stackars farfar välte med rullstolen, slog i huvudet och bröt två fingrar. Dom var på akuten mellan tre på eftermiddan och tolv på natten i lördags. Och nu hade dom ringt från sjukhuset och sagt att det inte såg bra ut, utan att han måste opereras. Så idag ska han sövas ner och fingrarna ska rättas till. Det känns inte helt lugnt, måste jag säga, det verkar lite läskigt att söva en så gammal människa... gahhh. H är ännu mera orolig.

Och igår var Jacob hos logopeden, det kom en återbudstid som dom hoppade på, och som tur var tyckte J att det var jätteskoj där... Logopeden gjorde en bedömning och kom fram till att han ligger klart före sin ålder vad gäller både språkförståelse, ordförråd och språkanvändning, men att vi behöver jobba med uttalet av väsljud. Det var ju ingen nyhet direkt... men vi har fått lite övningar vi ska göra själva, och så har vi fem tider inbokade efter jul.

No comments: