Thursday, October 2, 2008

Kakor i kassaskåpet...

På mitt ena uppdrag får vi alltid nåt typ lite smarrigt till förmiddagsfikat på fredagarna. Antingen är det en macka, vilket jag faktiskt föredrar, eller så är det nån torr kaka från Delicato eller, ännu läskigare, Delicatos cocosbollar. Jag har ändå alltid föreställt mig att det är nån som går och handlar detta precis innan det är dags för fikat, men idag råkade jag få veta hur det egentligen går till. Jag önskar att jag inte hade sett det.

En av vaktmästarna kommer med en liten nyckel och låser upp ett skåp under kaffemaskinen. Där står inte en, inte två, utan säkert TIO Delicatolådor. "Färskt och gott". Eller hur? Undrar hur länge dom har stått där. Urk. Konserveringsmedel? Skulle tro det va.

Vi pratar lite och jag skämtar om nyckeln. Han tittar på mig med stort allvar och säger: Du skulle bara veta hur nödvändigt det här är. Det finns alldeles för många som tycker att dom ska ha en kaka just nu.

Suck. Plötsligt var jag inte sugen på kaka längre. Och idag var det dessutom skitäckliga cocosbollar.

1 comment:

Anonymous said...

Blärk det där lät riktigt riktigt äckligt!