Sunday, June 17, 2007

Hemma igen!

Jeeez vilken dag... är helt slut, men vi har haft det såååå bra. Fast idag har vi rest i åtta timmar - lämnade Wapserveen klockan 12, kom fram till Weeze flygplats 14:30, planet lyfte 16:20 och vi lämnade Skavsta tio i sju. Det var värsta köerna mellan Södertälje och Alby, så vi var hemma prick åtta. Efter det har vi packat om Sagisens packning, H har lämnat henne hos hennes mamma, medan jag har lagat middag till mig och J (köttbullar). När H kom hem började det mödosamma arbetet med att lägga J, som trots att han bara sov en dryg halvtimme i bilen tidigare idag var oförskämt pigg.... tror han somnade kvart i elva. Gahhh. Fasar för väckning imorgon, när det är arbetsdag för oss och dagisdag för honom. Men det får gå på nåt vis.
Sen senaste uppdateringen har vi hunnit umgås med Jalle & Pia som dök upp i Wapserveen onsdag respektive torsdag, fira Sagas födelseda med att äta på pannenkoekhuis (pannkakshus), Job har räddat farfar Florent från att tappa andan av en vilsen tårtbit i luftstrupen tack vare att han kunde Heimlich-manövern (det krävdes två försök, gissa om alla var skärrade, särskilt Sagisen), varit på bröllop i Friesland och druckit oräkneligt antal Grolsch. Myyyycket trivsamt har vi haft det. Vi har också oroat oss massor för farfar och farmor, men inte så mycket under själva bröllopet i går, eftersom farfar Florents syster Ick och hennes sambo Lies grejat en rullstol, så han kunde sitta stilla och ta det lugnt under festligheterna. Vågar inte riktigt tänka på hur det hade gått med rullatorn... gahhh.
Bröllopet var mellan Haralds farbror Niek (Nicolaas), lillebror Sickenga alltså i den äldre generationen, och Joke, hans sambo sedan cirka 25 år. Niek är 76, hur gammal Joke är vet jag inte, men något yngre gissar jag på. Det var en fantastiskt vacker ceremoni i stadshuset i Oosterwolde, följd av en ännu mera fantastisk fest i deras jättestora hus i Donkerbroek. Cirka 100 gäster, och jag träffade några av H.s kusiner som jag inte träffat tidigare, och deras barn - Saga var överförtjust över att äntligen få se sina holländska sysslingar. Hon klarade sig utmärkt, hon har blivit en hejare på engelska under den här resan - H hittade henne i kön till matbuffén i samspråk med en herre från Nya Zeeland, när hon förklarade att Niek inte var hennes farbror, utan hennes pappas farbror. På korrekt engelska. Inte illa för en 11-åring! Jag är så stolt.
J har levt rövare och charmat alla, fast idag gick det lite över styr på Skavsta, när han plötsligt rymde medan vi väntade på bagaget och sprang ut och höll på att försvinna bland resenärerna på väg ut till flygplanet till Gdansk... pappan efter med stora språng, liksom några säkerhetspoliser *fniss*. Flåt, men nu kan jag faktiskt garva, fast det var mindre roligt just då.
Min rygg har pajat ur totalt idag, den har varit ganska uschlig hela resan, förmodligen för mycket bilåkande och stillasittande, fast jag har ändå power-walkat 3 vändor på 9 km vardera... nu känns det som att jag måste var vääääldigt försiktig om det inte ska vara helt kört. Jag går som om jag hade ett stålspett längs ryggraden. Hoppas att det känns bättre efter en varm dusch, en värktablett och en god natts sömn.


Bilder kommer så snart jag har kommit på hur jag ska få bort den jämrans datumstämpeln som fläkt in sig på varenda bild - ursprungligen med vilje eftersom vi ville kunna bevisa att vår bil var hel när vi lämnade den på Skavsta (förra gången blev bilen påkörd av en smitare, och det kostade 3000 spänn att fixa, hela högersidan intryckt, det fanns inga vittnen och inga bevis på att inte bilen såg ut så när vi parkerade den, jätteskoj hahahaha). I värsta fall får jag photoshoptrixa med varenda bild *inte sugen*. Men jag ger er EN bild ikväll iallafall:



Den här skylten satte vi fast på insidan av bakrutan på vår tyska hyrbil efter att ha åkt runt på vischan i Holland i två dagar. Det var liksom ingen hejd på kommentarerna - när vi var på skogspromenad och precis hade parkerat bilen kom ett gäng holländare förbicyklande och beklagade sig högljutt över att "åh nej, tyskarna är redan här...." och när vi skulle handla i grannbyn kom ett par ungar cyklande och skrek glatt "schiesse rotmoff" (tror det stavas så) vilket typ betyder "j**la nassesvin* - holländare har en del otalt med tyskarna efter kriget fortfarande *fniss*. Den här skylten väckte MYCKET munterhet, särskilt när vi skumpade omkring mitt bland kanalerna i Amsterdam - Amsterdam-polisen pekade och skrattade och vinkade åt oss när vi åkt förbi.... :-D. Ungarna i grannbyn fick för övrigt svar på tal från H, eftersom rutan var nervevad och han pratar flytande holländska. Han svarade typ "Ja, eller hur, och vi både förstår och pratar holländska också...." Liiite förvånade tror jag dom blev faktiskt.

Nu ska jag försöka lokalisera nödvändiga attiraljer inför morgondagens jobb, ta en dusch och sen soooooova. Gnatt!

No comments: