Thursday, October 11, 2007

Världens bästa Saga

kom hem svettig och blöt från fotbollsträningen precis när barnvakten Joanna kommit, och precis innnan H och jag skulle iväg på middag, med ett paket chokladhjärtan i en skrynklig plastpåse. Gullebarn. Jag vet ingen 11-åring som är så gullig, ansvarstagande och medveten som hon. Älsklings-Tussilago. Hon gav oss en present på vår bröllopsdag, vilket var mer än vad nån av oss gjorde, vi hade inte ens köpt blommor åt varandra. Lilla gullebarn som bryr sig om oss så mycket. Hjärtan. Chokladhjärtan. Jag blir alldeles kär.

Kvällen blev inte sämre av världens godaste supermiddag på Folkoperans Bar & Kök. Det brukar alltid vara bra, men den här menyn överträffar nog allt jag har smakat tidigare. Och jag är ingen matsnobb. Mum. Multipla kulinariska orgasmer. Jag överdriver INTE. Tillsammans med fantastisk service. Det enda som jag neggar på är det vidriga regnet, men det är ingens fel.

Har haft en mycket intressant diskussion med H om barnomsorgen. Har fått stoff till min "Min man är ingen barnskötare"-idé. Den kommer så småningom. Är så less på folk som avfärdar honom som flummig rocker som inte fick nåt bättre jobb, när jag vet att det han gör är bland de viktigaste jobb som finns i samhället idag, nämligen att ta hand om våra barn, särskilt de som inte är som andra... men som sagt, det kommer senare. Nu ska jag försöka softa lite.

Trots telefonsamtalet från svärmor mitt i middagen om att svärfar ligger på sjukhus för att han var stel i nacken och kroppen imorse och att de åkt in till akuten, och att ingen just nu vet vad det är för fel. Men han är fullständigt klar i huvudet: "Idag firar Fanny och Harald 8-årig bröllopsdag". Bara att hon ringer och berättar att han är på sjukhus är ett framsteg. För några år sen skulle hon ha ringt när han hade kommit hem och sagt att: "Jo, NU är det bra...." Ni som har föräldrar och svärföräldrar i den generationen känner säkert igen er....

No comments: