Friday, August 10, 2007

Talbokstråk

Ägnade en timme igår kväll åt att ladda ner en Marian Keyes, Under täcket, på svenska, som talbok. Men hallå???? Vad är det för översättare för det första??? Prepositionsfel i var och varannan mening... och så inläsaren, som låter som nåt från Pogo Pedagog á la 70-tal, helt oengagerad, felaktig betoning och NOLL humor. Marian Keyes är rolig, har ni inte fattat det på Bibliotekstjänst, som gett ut boken?

Hittills har jag klarat av att lyssna på EN talbok, och den lästes av Stefan Sauk. Snälla snälla Stefan, läs in fler böcker!!! Själva boken var egentligen inte så bra men det var ett reeent nöje att lyssna på den för att han läste så jädra bra. Försöker ta mig igenom Stephen Kings The Gunslinger på engelska, men det är lätt plågsamt eftersom inläsaren har exakt samma betoning på varje mening, han avslutar med en lätt nergång och så nåt slags hest väsande.... suck.

Tar gärna emot tips på talböcker som är BRA inlästa.

Fredagslistan

Dagens tråk
Vädret. Är trött på paraplyer och 200 % luftfuktighet - man ser ut som sju svåra år i håret juh!

Dagens fniss
Jacob i morse som glatt vinkade från frukostbordet och sa:
- Hej då, Fanny-Bannen.
(Han har hört pappan kalla mig Fanny-Banny nån gång och gjort sin egen tolkning.)

Dagens längtan
Drinkar idag med Digi-Diva efter jobbet!

6 comments:

Pihlina said...

Du ska lyssna på Karin Alvtegens böcker. Hon läser själv och det är kanonbra!
Sen kan jag rekommendera böcker inlästa av Katarina Ewerlöf också.

Fanny said...

katarina ewerlöf kan jag tänka mig är bra, jag gillar henne överhuvudtaget. tack för tipset!

Anna said...

Jag gillar också Katarina Ewerlöf! Köper/lånar nästan allt hon läser in. Just nu "läser" jag en cd-bok inläst av Reine Brynolfsson, också jättebra! Andra bra: Torsten Wahlund, Håkan Nesser, Marika Lagercrantz bland andra. Gillade inte Rachel Molin och

Talböcker som ges ut av bibliotekstjänst tror jag är en annan sak än de cd-böcker man köper i bokhandeln. Talböcker läses in som hjälpmedel för synskadade, läses in utan "tolkning" och inte av skådespelare. Min blinda mormor hade såna och de var urtrista! Nåt helt annat än cd-böckerna med skådespelare eller författare som uppläsare! De fanns på bibblan, men bara synskadade fick låna dem.

Fanny said...

anna: det har du nog rätt i, ang skillnaden talböcker/cd-böcker. tänkte inte på det. laddade ner från nätet bara. bra input!

Anonymous said...

Jag håller med de andra; Katarina Ewerlöf och Reine Brynolfsson är bra uppläsare.

Jag laddade ner en bok som heter Profitörerna av Leif GW Persson för ett tag sedan. Den var inspelad någon gång på 70-talet och var heeeeeelt omöjlig att lyssna på. Uppläsaren lät som en arg skolfröken och det var helt omöjligt att koncentrera sig på handlingen eftersom jag störde mig så enormt mycket på uppläsaren.

Just nu lyssnar jag på "Män som hatar kvinnor" och där är det Reine Brynolfsson som läser, rekommenderas!

Anonymous said...

*asgarvar* Mail-tourettes!! Det var dagens bästa ord *noterar*

hörru, det låter jobbigt med din pappa men verkar ju som om det lugnat ned sig lite nu? HÅller tummarna för att det blir lugnare och lugnare och att han sedan blir redigare!

/Annika